Varegrupper
 
Hurtig Søg

Indtast stikord her - eller gå til:
Avanceret Søg
Information
Valuta
Betalingskort
Vi modtager:

Dankort/Visa-Dankort e-Dankort
Visa VisaElectron MasterCard
JCB
En mand, et hjul et Island
efter Lars Lottrup
En mand, et hjul et Island

På tværs af Island på unicykel!

"Der bør være et tilflugtssted i denne retning ..." Jeg prøver at få orienteringen et sted, hvor der ikke er noget at orienterer sig ved. Jeg kan ikke engang se mine hænder foran mit ansigt. En ethjulet cykel på min ryg og en pokkers tung rygsæk over mine skuldre. Jeg er i slutningen af min fysiske kunnen - men jeg kan ikke engang stoppe med at gå. Jeg har på fornemmelsen at mine sko kan smelte under mine fødder. Hele tiden gentages det i hovedet på mig: "Pas på de gul pletter - der kan være flydende under dem!"

 

Pludselig glider jeg og af refleks griber jeg ud for at finde støtte. Men lige så hurtigt som jeg få fat, lige så hurtigt giver jeg slip - dette vil resultere i vabler.

På rejse i en højde af 1.000 m på Island, med retning sydpå. Sætningen bliver ved at gentage sig selv i mit sind "Hvis du ønsker at tage til Skogar ... skal du krydse det nye lava felt - nogle har gjort det før, det er ok, det er koldt nok". Det er klart, folk i Island håndterer ild og is i en temmelig afslappet måde.

Faktisk var de endda glade for, da vulkan med sit umulige navn, som frøs Europas lufttrafik i flere dage, endelig gik i udbrud - det var virkelig på tide - ligesom 5-7 mere, som endnu forventes at gå i udbrud snart.

Men for mig som Europæer er det en udfordring at finde en vej gennem denne labyrint af 3-4 meter høje smuldrende lava formationer. Damp kommer op overalt, så meget at jeg ikke kan se noget mere. Denne varme, denne stank overalt.

Men hvad sker der nu? Pludselig står jeg på en mudret grund og det er iskoldt igen! Mudderet er en cocktail af sne og aske. Endnu en gang jeg forsøger at orientere mig, men i denne tåge jeg kan simpelthen ikke se noget.

Gående tilbage af blindgyder, i et forsøg at finde min vej tilbage til lava området - men for Guds skyld, hvor er det? Så lad os tage GPS'en til hjælp. Hvis det kun var så let... signal er for dårligt. Jeg er desperat, askefyldt sne sætter sig på både unicykel og mine sko, og det gør det hele endnu værre.

Hvad **** laver jeg her helt alene i midten af ingenting? Med en unicykel? Det er en dum ide! På mine rejser, er jeg ofte blev spurgt, hvorfor jeg gjorde det. Fordi jeg tabte et væddemål? Ingen kan forestille sig, hvorfor jeg gjorde noget som dette mod mig selv. Tja, faktisk var det snarere om at vinde et væddemål. Mit mål var at være den første til at rejse på tværs af Island fra vest til øst på en unicykel.

Jeg var ikke den første fyr på en cykel rejse i Island - der var allerede nogen, der havde rejst rundt på øen på unicykel, så jeg var bare den anden fyr alligevel. Men ingen endnu har krydset øen fra vest til øst unicyklende! Personen før mig var en måned foran mig - den første til at unicykle langs Islands ringvej. Denne vej er livlinen, der forbinder civilisation langs kysten.

Men når du forlader denne Ringvejen - forlader du civilisationen pludseligt. Dette land er en ørken, der består af sand, aske, klippeblokke og lavamarker fuld af mos og fuld af gletscher - floder med en vandtemperatur lige over nul grader. Jeg er nødt til at krydse snesevis af dem på min tur. Dette er ikke en dans på roser. At skulle passerer en sådan gletscher flod, som i øvrigt ofte består af flere afdelinger og nemt kan være 100m bredde, jeg er lykkelig hver gang, når jeg begyndter at føle mine tæer igen.

I stedet for at rejse gennem Island nordover på den mest vanskelige rute: "Sprenisandur" - som oprindeligt planlagt - tager jeg sydover på de mest populære vandreture spor. "Lauge -track" - passerer flere pas tilbage til civilisationen. Midten af Island er det punkt, hvor jeg opgiver tanken om passerer fra vest til øst, fordi floderne er bledvet for dybe grundet den store mængde smeltevand midt i juni.

På min tur mødte jeg en gruppe franskmænd. Jeg havde ikke noget stort forråd, men jeg delte alt, hvad jeg havde med dem. Til gengæld kunne jeg bruge deres stormkøkken og tilberedt varm mad i ny og næ. På den måde kunne jeg uventet nyde mine majs varme. Jeg havde ikke noget stormkøkken selv, da jeg havde reduceret min bagage til et absolut minimum: sovepose, telt, noget mad, det tøj jeg ville have brug for i de 21 dage turen ville vare.

De sidste dage har jeg ikke spise meget - for lidt finde jeg ud af nu. Heldigvis blev jeg i går tilbude noget mad - jeg var meget taknemmelig for denne energiboost: uden det, ville jeg ikke have nået frem.

Nu står jeg her - helt alene - med desperate tårer, råber jeg min desperation ud i den allestedsnærværende grå og hvide tåge. Det er 12 dage siden jeg forlod den internationale lufthavn. 12 dage og 400 km.

Jeg bliver ved at ende på spor, der ikke fører til noget. Heldigvis ifølge GPS'en er jeg kun 100m væk fra et sted at søge ly - men jeg kan ikke se det nogen steder!
Jeg ser hele tiden den fyr fra filmen "Into the wild", i mit hoved, denne amerikanske fyr helt alene i Alaska. Han ønskede at leve i naturen, på egen hånd - og kun lavet en lille fejl, og døde. Ligesom mindetavle jeg så 500 meter væk fra tilflugt, eller de to fyre, der frøs ihjel i februar 2010 på denne gletscher.

Jeg er totalt udmattet. Jeg knæler ned fra tid til anden og siger hver gang til mig selv "Kom så, rejs dig op, ikke stoppe nu!"
Men vent - hvad er det? Lys for enden af tunnelen? Jeg ser en gul søjle to meter væk fra mig - men hvor er det næste? Min GPS fortæller mig: "Du har nået din destination." Spor i den sorte sne - men ingen tilflugt at se. Jeg er så træt. Bare bliv ved! Bare følg spor i sneen - de vil føre dig et sted hen, kom så, op ad bakken!

Foran mig, dukker noget stort op - jeg kan ikke rigtig genkende det - en klippe ? Nej! Det er et herberg! Endelig - Jeg fandt det - please, please , lad det være åbnet! Og jeg er heldig - bagdøren er åben. Jeg vil blive her, indtil tågen er lettet. Jeg sidder på en af sengene og falde i søvn straks - Jeg har aldrig været så træt i hele mit liv.

Værten for herberget, Uwe, ankommer kort tid senere - det er den første dag i den sæson. Jeg hjælper ham til at rense herberget for knædybe aske og kan derfor bo gratis. Om aftenen, kommer en gruppe islændinge. Den næste morgen, får jeg at vide, at disse er ved at lave skiltning af en sti over det friske lavaområdet. Ser man på deres satellit billeder, ser jeg at jeg gik på den største del af lavafeltet. Fra i dag af vil der være en officiel vandrestier der passerer lavaen igen. Tågen er stadig for intens, så jeg vender tilbage til dalen med et italiensk par, der kender vejen ned. Da synligheden forbedres, hopper jeg på min uni igen og kører ned til kysten.

Det er her den tredje del af min rejse begynder - den første del havde været at køre mod øst og krydse øen så hurtigt som muligt. Den anden del var at køre til den sydligeste del af øen, tilbage til kysten og tilbage til civilisationen.

Den tredje del vil være at vende tilbage til lufthavnen - easy going langs vejen. Dette føles faktisk mere stressende end at køre helt alene offroad og offtrack. Alt den trafik! Kun at køre kilometer efter kilometer, lige ud. Så jeg beslutter spontant at fremskynde denne den af turen - ved at overskride de daglige mål jeg havde sat mig selv. En rigtig god idé, da dette giver mig mulighed for at tilbringe nogle dage på de smukke vandreture 40 km væk fra Reykjavik, hvor jeg møder en masse dejlige mennesker. Jeg tager billeder og optage film og bad i varme floder.

De sidste 100 km til lufthavnen bliver taget i små bider.

Island er et land, der kalder sig ild & is - og det er meget rigtigt - det har sin egen virkelig særlige charme og er altid en tur værd - selv alene offroad og offtrack.

Tekst & fotos: Florian Kaiser

Sidst opdateret d. 13/09/2010.
Nuværende kommentarer: 1
 Skriv anmeldelse   Anmeldelser 
Fortæl en ven
Fortæl en ven om denne artikel:  

Indkøbskurv mere
..er tom!
Alle ordrer over 1.900,00 kr. sendes fragtfrit indenfor Danmark
 Kurvens Indhold 
Tilbud mere
Artikler
Artikler (3)
Gode ideer (4)
Nyheder (3)
Produkter Produkter  Artikler Artikler